تبلیغات
وبلاگicon

مرتبه
تاریخ : دوشنبه 21 فروردین 1391
در محدود مصاحبه‌های مسئولین در این باره، صحبت از اختیاری بودن انصراف از دریافت یارانه مطرح است اما لحن پیامک‌ها و حتی روند طراحی شده در سامانه هدفمندسازی به گونه‌ای است که شک و شبهات زیادی به دنبال داشته؛ اگر انصراف اختیاری در نظر گرفته شده، چرا مراجعه به سایت اجباری است؛ چرا مسئولین به این ابهامات پاسخ نمی‌گویند؟! زمانی که هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شد، خیلی‌ها شهامت دولت در اجرای این طرح را ستودند؛ هر چند که بسیاری از مقامات هم نگران تبعات بعدی این طرح بودند و البته عده‌ای هم این طرح اجرا نشده را از پیش شکست خورده می‌خوانند. شهامتی که آن موقع به معنای واقعی نمود پیدا کرد و حالا که بحث انصراف از یارانه، پیامک‌های سازمان هدفمندسازی و حتی تماس‌های تلفنی مشکوک مطرح می‌شود، جای خالی‌اش به شدت به چشم می‌خورد. 

چند وقتی است که پیامک‌هایی به برخی از سرپرستان خانوار ارسال شده که طی آن، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از فرد مورد نظر (با ذکر نام و نام خانوادگی) خواسته است که جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه refahi.ir مراجعه نماید. اینجاست که لغت «انصراف» اولین نکته‌ای است که نوید این پیامک‌ها به مردم محسوب می‌شود و قدرت تخریبی بالایی دارد. 

این در حالی است که رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مصاحبه‌هایش خطاب به کسانی که پیامک انصراف از دریافت یارانه را دریافت کرده‌اند، می‌گوید: «با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان، انصراف یا عدم انصراف خود را اعلام کنید.»؛ به این معنی که مراجعه این دسته از افراد – که پیامک دریافت کرده اند- به سامانه اینترنتی این سازمان لازم است ولی دو گزینه پیش روی ایشان قرار دارد: انصراف از کل یارانه یا قسمتی از آن و یا عدم انصراف. به عبارتی ساده‌تر، متاسفانه گزینه عدم انصراف در پیامک‌های ارسالی از قلم افتاده (!) و با توجه به حساسیت بالای این ماجرا برای بسیاری از مردم، با خطایی مواجه هستیم که بار منفی زیادی به همراه دارد. 

یکی از سرپرستان خانوار که پیامک اعلام انصراف از یارانه را دریافت کرده به خبرنگار ما می‌گوید: «نمی‌دانم به سایت مراجعه کنم یا نه چون در پیامک نوشته نشده که در صورت عدم انصراف هم به سایت مراجعه کنم ولی برخی می‌گویند مراجعه نکردن به معنی پذیرش انصراف است!» 

وی ادامه می‌دهد: «وقتی به قسمت «پاسخ به سوالات شما» در سایت مراجعه کردم، هیچ پاسخی به سوالم دریافت نکردم و انگار نه انگار که این مساله برای امثال بنده سوال به همراه داشته است؛ هیچ یک از مسئولان هم که توضیحی در این باره نداده‌اند که مراجعه نکردن افرادی مثل من چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟» 

سوالاتی از این دست در حالی مطرح می‌شود که برخلاف زمان آغاز این طرح، خبری از توضیحات پرشمار مسئولین امر نیست و علاوه بر اینکه برخی به اشتباه افتاده‌اند (و از روی عدم آگاهی و به اشتباه از دریافت یارانه انصراف داده‌اند)، برایمان سوال شده که چه کسی از این ابهامات سود می‌برد و اصلا چرا باید عده‌ای برای بار دوم به سایت مراجعه کنند و بگویند که حاضر نیستند که از یارانه گرفتن نگذشته‌اند؟! 

فارغ از حدس‌ها و گمانه زنی‌های مختلفی که مطرح می‌شود، بد نیست که روند مراجعه به سامانه «رفاهی دات آی آر» را با بهره گیری از تصاویر مرور کنیم: 


با ورود به صفحه نخست این سایت، روی گزینه «انصراف/عدم انصراف» کلیک کرده و سپس در صفحه‌ای که باز می‌شود کد ملی، سریال شناسنامه و کد امنیتی را وارد کنید. 

آیا خیلی سخت بوده که در کنار کلمه انصراف یک "عدم انصراف هم درج شود؟!
نکته مهم: برای طی کردن راحت مراحل دقت کنید که اگر خواهان انصراف نیستید، گزینه‌های سبز رنگ را کلیک نمایید و در غیر اینصورت از گزینه‌های قرمز استفاده کرده و به دریافت یارانه خاتمه دهید.

در این مرحله اگر با انصراف از دریافت یارانه‌تان موافق نیستید، «عدم تایید» را کلیک و در غیر اینصورت با انتخاب «تایید» به یارانه گرفتن خاتمه می‌دهید.
از نکات عجیب این صفحات درج ناقص شماره تلفن همراه متقاضی است که شاید ناشی از امن نبودن این سامانه باشد! کدی را که به تلفن همراه‌تان ارسال شده (از شماره تلفن ۹۸۳۰۰۰۲۵+) و متشکل از چند عدد است وارد کرده و «تایید» نمایید تا به این نتیجه برسید: 
آقای/خانم.... عدم انصراف شما مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به اطلاع شما خواهد رسید. 

البته هنوز معلوم نیست کدام نتیجه به اطلاعتان می‌رسد و فرآیند منتج به این نتیجه چیست و ... 



ارسال توسط mhp2
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
.