تبلیغات
وبلاگicon

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 29 فروردین 1391
احمد توکلی: قصه ارز، قدرت رقابت تولید ملی را کاهش داد. الیاس نادران: اقتصاد کشور دچار عارضه ساختاری ناشی از رانت نفتی است. مصباحی مقدم: دولت شبانه از پول مردم برای پرداخت یارانه ها برداشت کرده است.


احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست پرسش و پاسخ اقتصاددانان مجلس, با اشاره به تفاوت میان تخریب و انتقاد گفت: ما قسم خوردیم که اگر جایی دولت درست کار کند به آنها کمک کنیم و اگر اشتباه کرد مقابل شان بایستیم.

وی با بیان اینکه در جلسه میان رهبر معظم انقلاب و تولیدکنندگان بخش خصوصی تنها فرد حکومتی بودم که صحبت کردم، گفت:‌ در محضر ایشان بیان کردم که چرا محاسن هدفمندی یارانه‌ها مانند امنیت و اعتماد عمومی به حکومت از سرمایه نامحسوس به محسوس مانند اشتغال و افزایش تولید و کاهش قیمت تبدیل نمی‌شود.

توکلی در ادامه در پاسخ به سئوال یکی از حاضران در خصوص راهبرد ایجاد تفاهم ملی در کشور گفت: معتقدم که کشور با یک دسته و گروه اداره نمی‌شود و هر کس اهل خدمت است باید سر جای خود به مردم خدمت کند، حضور یک اقلیت در مجلس لازم است چرا که مجلس بدون اقلیت و اکثریت امکان ندارد.

وی در ادامه به بحران اخیر سکه و دلار در کشور اشاره کرد و گفت: قصه ارز حادثه بدی در کشور بود و موجب شد تا 80 درصد قدرت رقابت تولید ملی کاهش پیدا کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این سوال که چرا قدرت مجلس نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و دولت از مجلس تمکین نمی‌کند، ‌گفت: به این موضوع اعتقاد دارم که قدرت مجلس کاهش پیدا کرده لذا اگر مردم در انتخابات با هوشیاری عمل نکنند و نیروهای با استعداد انتخاب نشوند مشکلات باقی می‌ماند، معتقدم رای به 25 نفر حاضر در لیست جبهه متحد می‌تواند مشکلات را کم کند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کسانی که زبان نقد در مجلس دارند نباید به عنوان نفرات اول به مجلس راه یابند ، گفت: مردم علاوه بر اینکه افراد منتقد نسبت به امور حاکم را دوست دارند افراد دیگر را هم دوست دارند. به طور مثال آقای دکتر حدادعادل که رای اول تهران در مجلس نهم را کسب کرد موضع روشن و صریح کم می‌گیرد اما مردم ایشان را دوست دارند.

وی همچنین در خصوص ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد گفت: مجلسی که عنوان می‌کنند قدرتش کم است در قصه استیضاح وزیر اقتصاد که نتیجه‌اش برخلاف انتظار ما بود عملکرد درخشانی داشت و من به آن جلسه افتخار می‌ کنم.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه راهکار شما برای اینکه رئیس جمهور قانون را قبول نمی‌کند، چیست؟ گفت: آقای احمدی‌نژاد کارهای غیرقانونی زیادی انجام داده است. معتقدم باید 13 تا 14 ماه آینده را با ایشان سر کنیم تا مدت به اتمام برسد.

توکلی در خصوص ریاست مجلس نهم گفت: ریاست مجلس نهم بستگی به ترکیب رای تهران دارد. اگر جبهه متحد رای بیاورد به یک فرد و اگر جبهه پایداری رای بیاورد فرد دیگری انتخاب می‌شود. مجلس آینده در بهترین حالت ترکیبی مشابه وضعیت فعلی دارد که یک دسته موافقان دولت و دسته دیگر ضد فساد و مبارز با قانون گریزی هستند.

وی ادامه داد: دسته دیگر نیز سنتی‌های مجلس هستند. البته در حال حاضر 80 درصد نمایندگان جدیدالورود هستند که باید مدتی از حضور آنها بگذرد تا بتوان قضاوت کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان سخنان خود در خصوص بحث ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت: اول باید به ریاست مجلس نهم فکر کرد و بعد در خصوص ریاست جمهوری آینده تصمیم گیری کرد.

مصباحی مقدم: دولت شبانه از پول مردم برای پرداخت یارانه ها برداشت کرده است

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت شبانه از پول مردم برای پرداخت یارانه ها برداشت کرده است گفت: دولت در چند مدت اخیر 9 هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی داشته است که معنای آن ایجاد تورم شدید است.

غلامرضا مصباحی مقدم در  ادامه نشست پرسش و پاسخ اقتصاددانان مجلس، با اشاره به فشار دولت بر بانک مرکزی گفت: در مدت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها فشار زیادی بر بانک مرکزی و بانک‌های دیگر آمد و معنای آن این بود که بانک مرکزی از منابع خود یا بانک‌های دیگر برای یارانه‌ها صرف کند. 

وی ادامه داد: این کار در دنیا بی‌نظیر است که بانک مرکزی شبانه از پول مردم برای پرداخت یارانه‌ها برداشت کند.

مصباحی مقدم گفت:‌ در چند مدت اخیر 9 هزار میلیارد تومان استقراض از بانک  مرکزی انجام شد که معنای آن ایجاد تورم شدید است و اگر این استقراض انجام نمی‌شد شاهد این تورم زیاد نبودیم.

وی با اشاره به وجود یک نامه در این زمینه گفت: ‌نامه‌ای هم اکنون در دستان ما است که در تاریخ 24/12/90 دولت مصوب کرده است که معادل ریالی‌ 53 میلیارد دلار به قیمت ارز در بازار آزاد فورا به حساب خزانه واریز شود.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس افزود: این 53 میلیارد دلار متعلق به کل سال 90 بوده است، باید پرسید اصلاً‌ به این میزان دلار داریم؟ معنای این که بانک مرکزی چنین مبلغی را به حساب خزانه واریز کند چیزی جز خلق پول و اسکناس نیست.  معتقدم با ایجاد پول پرقدرت هیچ مشکلی حل نمی‌شود بلکه بر مشکلات افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم دولت اگر در خصوص طرح هدفمندی یارانه‌ها مشکلی دارد با مجلس شورای اسلامی مطرح کند و نمایندگان هم آمادگی هرگونه حل مشکل را دارند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی  معمولاً طی مدت کوتاهی اثر نمی‌کند، گفت: اگر دولت  امروز تصمیمی می‌گیرد شش ماه بعد اثرش پیدا می‌شود. اگر در حال حاضر هم این گونه اتفاقات رخ دهد نتیجه‌اش در شش ماه دوم 91 قابل مشاهده است که گرانی بیشتری هویدا می شود.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با پرداخت پول نقدی درست نیست، گفت: دولت ابتدا باید سهم تولید را پرداخت کند چرا که تولید ایجاد اشتغال می کند.
 
مصباحی مقدم با اشاره به لزوم تعامل میان دولت و مجلس گفت: نمایندگان مجلس حتی برای حل مشکل مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به رئیس جمهور پیغام فرستادند که برای رفع آثار زیانبار مرحله دوم هدفمندی با دولت گفتگو کنند.

وی با  اشاره به اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها در ابتدا سه هدف را دنبال می کرد، گفت: مدیریت مصرف انرژی، اصلاح ساختارهای تولیدی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از اهداف اولیه این طرح بود که مهار مصرف بی‌رویه انرژی در اجرای فاز اول تا حدود زیادی تحقق پیدا کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این که اتفاقاتی در عرصه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افتاد که مطابق با قانون نبود، گفت:‌ قانون سقف پرداخت از درآمد حاصل از یارانه‌ها 50 درصد بود که دولت اجازه داشت 10 درصد به آن اضافه  کند اما برداشت بیشتری صورت گرفت.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس گفت:‌ قرار بود در فاز اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها 30 درصد منابع به بخش تولید تخصیص باید اما این اقدام انجام نشد و تولیدکنندگان  مجبور به تعدیل نیرو کاهش تولید شدند. دولت ابتدا پیشنهاد داد که 15 درصد به تولید تعلق بگیرد اما مجلس بر 30 درصد تاکید داشت تا تولید دچار آسیب نشود اما متاسفانه  مبلغ آن تامین نشد چرا که همه درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها صرف پرداخت به خانواده‌ها شد و چیزی به تولید نمی‌رسید.

 الیاس نادران: سهام عدالت ایده توکلی بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که احمد توکلی در سال 80 موضوع کوپن سهام را مطرح کرد، گفت: این ایده در سال 85 به شکل سهام عدالت ابلاغ شد.

الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست اقتصاددانان مجلس که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد،‌ با اشاره به نامگذاری امسال به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: با توجه به نامگذاری امسال باید بازبینی جدی در خصوص سیاست‌های کلی اصل 44 که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد انجام شود.

وی گفت: از سالهای بعد از انقلاب در آسیب شناسی کارشناسی مشخص شد که اقتصاد ایران دارای عارضه ساختاری است یعنی هم اقتصاد دولتی و هم انحصارات نقش زیادی در آن دارد و مبتنی بر رانت نفتی است. این ترکیب باعث می‌شود کارکردهای طبیعی در اقتصادهای دنیا در اقتصاد ما کارکرد نداشته باشد، لذا تصمیم گرفته شد اصلاحاتی صورت بگیرد.

نادران تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از مشکلات آن زمان سیاست‌های کلی اصل 44 را ابلاغ کردند. آنچه در سال 78 کلید خورد در سال 83 و 85 مراحلی از آن انجام شد و نهایتاً مجموعه سیاست‌های کلی اصل 44 در سال 85 ابلاغ شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: متاسفانه دولت‌ها به خصوصی سازی به عنوان منابع درآمدی نگاه می‌کردند که باید در کنار درآمدهای نفتی از آن استفاده کنند در حالی که روح حاکم بر سیاست‌های کلی اصل 44 مخالف این موضوع بود.

وی با اشاره به مزیت سیاست‌های کلی اصل 44 گفت: نقطه مزیت سیاست‌های کلی اصل 44 در کنار کارآیی رعایت عدالت توزیعی و توجه به اقشار محروم بود. اگر این سیاست‌ها به نتیجه می‌رسید هم اکنون در نقطه بهتری بودیم.

نادران با اشاره به پرداخت سهام عدالت در دولت نهم گفت:‌ موضوع سهام عدالت و توانمندسازی اقشار کم درآمد تصریحاً ‌در نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور مطرح شده بود که باید نیمی از سهام عرضه شده به اقشار کم درآمد تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: ‌وقتی ما افراد را علاوه بر نیروی کار به سرمایه‌ای که در اختیارشان است مجهز کنیم اگر به هر دلیل در اقتصادمان گرانی و تورم به وجود باید این تورم اثر خود را در سهام منعکس می کند بنابراین طبقات محروم جامعه وقتی سهام در اختیارشان باشد از یک سو گرفتار تورم می‌شوند ولی از سوی دیگر می‌توانند از طریق سود آن سهام خود را حفظ کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بنا نبود سهام عدالت در قالب تصدی‌های دولتی ادامه پیدا کند، گفت: این کار علیرغم توصیه رهبری صورت گرفت و هنوز هم شاهد هستیم شرکت‌هایی در شهرستان‌ها سهام عدالت را مدیریت می‌کنند که وابسته به دولت هستند.

وی تصریح کرد: معتقدم سهام عدالت باید قابلیت خرید و فروش را پیدا می‌کرد و صاحبان آن می توانستند سبد سهام خورد کم و زیاد کند.

نادران با اشاره به این که احمد توکلی در سال 80 موضوع کوپن سهام را مطرح کرد، گفت: این تجربه‌ای بود که در کشور مناسب‌ترین شکل در واگذاری‌ها بود و افراد پایین دست جامعه توانمند می‌شدند، این ایده که در سال 80 مطرح شد در سال 85 به شکل سهام عدالت ابلاغ شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما مدعی هستیم اگر سیاست‌های اصل 44 در همه ابعاد اجرا شود اقتصاد ایران رقابتی و موانع تولید برطرف خواهد شد، گفت: امروز کشورمان با تحریم‌های نفتی مواجه است. اگر سرمایه ملی و طلاهای مردم کشورمان به سهام تبدیل شود می‌توان پالایشگاه‌های زیادی ایجاد و نیاز کشور را به خارج برطرف کرد.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ برگزار شد که نادران در پاسخ به سوالی در خصوص تمایز رویکرد جبهه متحد اصولگرایان با جبهه پایداری و اینکه اگر آنها مدیریت مجلس را بر عهده بگیرند چه برنامه ای دارند، گفت: مدیریت مجلس در حال حاضر هم دست ما نیست و ما در مدیریت فعلی نقش اساسی نداشتیم بلکه مسئولیت با آقای لاریجانی و دوستان‌شان بود. در عین حال که نسبت به مدیریت آقای لاریجانی اعتراض داشتیم نسبت به آن تصوری که از اعضای جبهه پایداری داریم اگر آنها به ریاست مجلس برسند آنگاه می گوییم صد رحمت به علی لاریجانی.

وی با اشاره به اینکه تصورم از جبهه پایداری این است که مرکزیت آنها ترکیبی از وزیران مقاطع مختلف دولت احمدی‌نژاد است که پایگاه رای آنها متمرکز در ستادهای رایحه خوش خدمت و موسسه‌های منتسب به آیت‌الله مصباح یزدی است، گفت‌: جبهه پایداری به غیر از کلیاتی که در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی تعریف می‌شود رویکرد خاصی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی ندارد و دقیقاً‌ نمی‌دانیم که آنها طرفدار اقتصاد دولتی هستند و یا بازار آزاد و راه حل آنها برای حل معضلات کشور چیست. به همین دلیل در مناظره‌های دور اول انتخابات دور اول مجلس هرگاه از آنها می خواستند عنوان می‌کردند که برنامه پنجم توسعه وجود دارد و نیاز به ارایه برنامه از سوی ما نیست.

نادران تصریح کرد: در جبهه پایداری همواره بنا بر دفاع از رئیس جمهور به هر قیمتی است. در حالی که ما اعتقاد داریم هیچکس پایین تر از رهبری برای ما محور وحدت نیست و باید بر محور رهبری وحدت کنیم، لذا همه آدم‌های حکومت ذیل رهبری قابل نقد کردن و انتقاد هستند و شخص پرستی برای ما موضوعیت ندارد.

وی در مورد تفاوت دیگر جبهه متحد اصولگرایان با جبهه پایداری گفت: جبهه متحد با استناد به جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز شکل گرفته و مجموعه‌ای از سیاست‌مدارانی که در حوزه اصولگرایی امتحان پس داده‌اند در این جبهه حضور دارند، اما در جبهه پایداری بخشی از افرادی که وجود دارند امروز با پشتیبانی فکری در موسسه امام خمینی(ره) حضور یافتند.


ارسال توسط mhp2
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
.